Úvod
Zakladni informace
Lektor: Radim Bača
Classroom code (section): DGQYYY
Místnost: EB405
Čas: 14:30
Popis kroužku
Tento kroužek je koncipován jako navazující na kroužek pro začátečníky. Předpokládá se, že účastníci chápou a umějí používat základní stavební bloky programovacích jazyků jako:
- Opakované provedení (cyklus)
- Podmíněné provedení (if-else)
- Funkce
- Proměnná (typu integer a string)
V prvním půl roce znalost těchto konceptů ještě dále prohloubíme a zejména uplatníme při tvorbě aplikací s jednoduchými ovládacími prvky (textbox, tlačítko, dropdown). V druhé polovině roku, pak začneme pracovat s polem, což nám umožní ještě více rozšířit paletu aplikací.
Práce s ovládacímí prvky
Každý ovládací prvek má své unikátní jméno. Na následujícím obrázku vidíme aplikaci se třemi ovládacími prvky:
- TextBox - jak vidíme na obrázku jméno textboxu je
text_input1
. Jméno se objeví, když v AppLabu najedeme na ovládací prvek myší. - Tlačítko - jeho jméno je
button_ok
. - Label - popiska s textem “text”, kde jméno ovládacího prvku je
label_text
.
getText - načtení hodnoty
Jak tedy načteme textovou hodnotu ovládacího prvku do proměnné? Pro načtení textové hodnoty textboxu text_input1
do proměnné moje_promenna
napíšeme:
var moje_promenna = getText("text_input1");
setText - nastavení hodnoty
Podobně potřebujeme občas hodnoty ovládacích prvků nastavovat. Nyní máme v proměnné moje_promenna
hodnotu načtenou z textboxu. Nyní hodnotu nastavíme do popisky label_text
:
setText("label_text", moje_promenna);
onEvent - reakce na událost
V mnoha situacích potřebujeme ještě reagovat na události. Nejobvykleji se jedná o vstupy od uživatele jako je kliknutí na tlačítko, nebo zadání hodnoty. Reakce na stisknutí tlačítka button_ok
, kde zkopírujeme hodnotu zadanou v text boxu do popisky label_text
bude vypadat následovně:
onEvent("screen1", "click", function () {
var moje_promenna = getText("text_input1");
setText("label_text", moje_promenna);
});
Rozličné zajímavé úkoly
Dungeon hra vytvořená studenty kroužku
V rámci kroužku studenti vytvořili svou varinatu hry Dungeon. Pokud máte zájem vyzkoušejte jednotlivé varianty této hry a následně zde vložte své hodnocení jednotlivých verzí: